Én úgy gondolom, hogy ha valaki profi forgatókönyvíró akar lenni, akkor a legjobb, ha (1.) már pályaválasztáskor ilyen irányban tanul tovább a főiskolán, egyetemen - vagy, (2.) ha korábban esetleg más jellegű iskolát végzett, akkor utólag elvégez egy forgatókönyvíró-tanfolyamot.
Ha Ön, kedves olvasó, a fenti két kategória valamelyikébe tartozik, akkor itt nyugodtan abbahagyhatja ennek a posztnak az olvasását, mert ebben az esetben ez a poszt nem Önnek szól - a főiskolán/egyetemen/tanfolyamon úgyis mindent megtanítanak/megtanítottak Önnek a forgatókönyvírásról, amit tudni érdemes, én már semmi újat nem fogok tudni mondani/írni Önnek.
Ha azonban Ön csak mint (leendő) hobbiként tekint a forgatókönyvírásra, és teljesen (vagy majdnem teljesen) kezdőként most szeretne megismerkedni a forgatókönyvírás alapjaival, akkor esetleg érdemes tovább olvasnia ezt a posztot - ha nem zavarja, hogy e poszt írója is - most még - csak annyi (2 db) eredményt tud felmutatni a forgatókönyvírással kapcsolatban, hogy:
Egyrészt évekkel ezelőtt egy kb. tízmondatos reklámfilm ötletemből/cselekményleírásomból egy országos bank megrendelésére szinte egy az egyben (tehát a cselekményleíráshoz kb. 95%-ban hűen) leforgattak egy reklámfilmet, amelyet pár hétig vetítettek az országos tévécsatornák, illetve szintén pár hétig fent volt az adott bank honlapján.
Az adott reklámfilm a kék színű magyar bank több évvel ezelőtti, Menő Manó főszereplésével készített (egyik) filmje volt, amelyben Menő Manó rönkházat épít, azonban a ház elkészülte után elered az eső, majd kisüt a nap, erre a rönkház kihajt, ágak nőnek ki belőle, az ágakból pedig levelek és egy nagy dzsumbuj lesz az egészből, ezért Menő Manó nem bír bemenni/beköltözni - így Menő Manó pórul járt a rönkház építésével. Erre bejön a képbe a KÉZ (a bank), és megrajzol Menő Manónak egy téglaházat, amelybe Menő Manó örömmel bemegy, és most már eshet az eső, akkor sincs baj.
Úgy emlékszem, hogy előzetesen az volt a bank kérése, hogy a reklámfilm főszereplője mindenféleképpen Menő Manó legyen, az ő új kalandját mesélje el a film, amelynek üzenete az legyen, hogy házépítéskor érhetik váratlan és kellemetlen meglepetések az embert, de az adott bank segítségével a váratlan/kellemetlen meglepetés elkerülhető. Erre találtam ki ezt a rönkházas sztorit. (Az adott bank Menő Manós reklámfilmjei közül pár darab fent van a neten, de sajnos pont ez nincs - vagy legalábbis én nem találtam meg. Aki mégis rátalál, az kérem, értesítsen a david.attila@freemail.hu e-mail címen, vagy egyszerűen egy hozzászólásban linkelje be a filmet ehhez a poszthoz. Köszönöm.)
A másik "forgatókönyvírói" sikerem az volt, hogy az egyik színpadi jelenetemből (amely 2015-ben jelent meg a szülővárosom egyik hetilapjában) 2016-ban a helyi gimnazisták drámaórára egy rövidfilmet forgattak. (A jelenetben/filmben egy tinédzser akar őszintén beszélni a családtagjaival, azonban ezzel nem várt lavinát indít el. A történet csattanóval zárul.)
Az említett ("Őszinteség" című) jelenet elolvasható az adott lap weboldalán:
http://www.kalocsaineplap.hu/hu/publicisztika/oszinteseg
A belőle forgatott kisfilm pedig szintén megnézhető a neten:
https://www.youtube.com/watch?v=IZaukl5b4ZI
Nos, ha a fentiek alapján Ön előrébb tart nálam (forgatókönyvírói sikerek terén), akkor máris többet olvasott el ebből a posztból az Ön számára szükségesnél. Ha azonban az Ön esetében (még) ennyi forgatókönyvírói siker(ecske) is várat magára, akkor talán érdemes elolvasni, hogy mit javaslok a még nálam is tapasztalatlanabb (esetleg csak leendő) hobbi-forgatókönyvíróknak.
Nos, először is azt javaslom, hogy ne keseredjen el: attól, hogy (még) nem tanult forgatókönyvírást, még remek - és ami lényegesebb: profi(!) - forgatókönyvíró válhat Önből. Itt van példának Köbli Norbert, aki (ha jól emlékszem) a jogi egyetem elvégzése után lett számos magyar film forgatókönyvírója (és e sorok írásakor szerintem a legsikeresebb magyar forgatókönyvíró). Íme egy 2016-os tévéinterjú vele:
Na, megnézte a fenti videót Köbli Norberttel? És még mindig belekóstolna a forgatókönyvírásba? Akkor menjünk tovább!
Másodjára azt javaslom Önnek, hogy olvassa el Kovácsi János "A játékfilm-forgatókönyvírás művészete és szakmai fogásai" című, 2006-os doktori dolgozatát (teljesen szabadon - és ingyen - hozzáférhető a Színház- és Filmművészeti Egyetem honlapján a többi doktori dolgozattal együtt). Itt a link hozzá:
http://szfe.hu/wp-content/uploads/2016/09/kovacsi_janos_dolgozat.pdf
Ha Ön elolvasta a fenti doktori dolgozatot, akkor már van némi fogalma, hogy hogyan is íródik egy forgatókönyv. Még mindig ezzel akar szabadidejében foglalkozni? Akkor a következő lépés, hogy próbálja ki a forgatókönyvírást/szerkesztést a gyakorlatban is, például egy forgatókönyv-szerkesztő program segítségével. Ezt megteheti például úgy, hogy elkezdi használni az online Celtx-et. (Amely nem írja meg Ön helyett a forgatókönyvet, hanem a begépelt egyes részeket az Ön által kiválasztott szövegfajta /pl. karakternév, párbeszéd, cselekmény, jelenetcím stb./ szerinti szabványméretbe és elrendezésbe teszi az anyagban, hogy a kész szöveg megfeleljen a forgatókönyv-szabványnak.)
Vigyázat! A Celtx regisztrációhoz kötött (ez még nem volna gond) és csak az alapszolgáltatás - a forgatókönyvírás - ingyenes, ha kiegészítő szolgáltatásokat szeretne, azért már fizetni kell (ez már nagyobb probléma). Először azonban elég lesz az ingyenes szekcióba regisztrálni. Én már évek óta ebben a szekcióban vagyok. :) Ha nem biztos a dolgában, inkább írjon nekem a david.attila@freemail.hu címre és ingyen segítek a Celtx-regisztrációban és használatban, hogy nehogy rögtön az elején a fizetős szekcióba tévedjen...
https://www.celtx.com/index.html
Na, regisztrált a Celtx-en, és megírta az első és (legalábbis külsejében) a sztenderdnek megfelelő forgatókönyvét (mondjuk, egy tízoldalasnál rövidebb rövidfilm-forgatókönyvet)? Lementette saját magának PDF-ben? És azt hiszi, hogy most már kész, innentől egyenes út vezet Hollywood-ig? Nos, téved. Ugyanis a pároldalas rövidfilm-forgatókönyvet is le kell majd valahogy forgatni (akár csak egy 120-140 oldalasat). Mivel Ön idáig (is) elolvasta ezt a posztot, ezért valószínű, hogy nem rendelkezik nagy forgatókönyvírói tapasztalattal és valószínűleg sok filmes kapcsolattal sem (mint ahogy én sem). Sebaj! Ha nincs filmes kapcsolatunk, induljunk pályázatokon - mondhatná Ön. Nos, rossz hírem van: a hazai forgatókönyvírói pályázatok többsége csak nevében forgatókönyvírói pályázat: valójában nem csak forgatókönyvet kell leadni, hanem vállalni kell azt is, hogy a pályázati támogatás elnyerése esetén határidőre leforgatjuk az adott (kis)filmet. Úgy, hogy már - az elvileg csak forgatókönyvírói - pályázat leadásakor tudnunk kell, hogy ki fogja rendezni a forgatókönyvünkből készülő filmet, ki lesz az operatőr, hány napig tart a forgatás, ki fogja vágni, mennyi lesz az egésznek a pontos költsége stb. Szóval, a hazai "forgatókönyvírói" pályázatok többségénél valójában komplett filmtervet kérnek, ráadásul a legtöbbször nevezési díjat is fizetnünk kell....
Na, még mindig nem adta fel? A szabadidejében még mindig forgatókönyveket akar írni, és azokat előbb-utóbb megfilmesítve látni? Hát, akkor próbáljunk meg egy-két külföldi pályázatot. Itt két hírem is van: egy jó és egy rossz. A jóval kezdem: a külföldi pályázatok között (már csak azért is, mert több van belőlük) több az olyan (sokszor ingyenes(!)) felhívás, ahol tényleg csak forgatókönyveket várnak, és néhány esetben elég csak rövidfilm- vagy tévéfilm-forgatókönyvet leadni (mindkettő rövidebb, mint egy mozifilm-forgatókönyv, tehát könnyebb/gyorsabb megírni). Ezzel kapcsolatban viszont a rossz hír az, hogy - külföldi pályázat lévén - a legtöbbször angol nyelvű forgatókönyvet kell leadni. Nos, ha csak nem perfekt angolból, itt bizony le kell fordíttatnia a kész (rövidfilm)forgatókönyvét. Most jön be a képbe a pénz. Eddig igyekeztem olyan módon bevezetni Önt a forgatókönyvírás rejtelmeibe, hogy ez Önnek ne kerüljön egy fillérjébe sem, mégis legyen némi fogalma a dologról. Én is így ismerkedtem meg a forgatókönyvírással, de egy külföldi pályázattal kapcsolatban pár hete én is kipengettem kb. 38 000 forintot egy online fordítóirodának, hogy lefordítsa angolra egy pályázati anyagomat (amely egy bemutatkozó részből és két rövidfilm-forgatókönyvből állt).
Ugye, most már rezeg a léc? Ugye, most már nem is annyira szimpatikus hobbi a forgatókönyvírás? Ha akarja, itt abbahagyhatja az olvasást. Pár percet elvettem az életéből, de pénzébe (még) nem került a dolog. Vagy nem adta fel? Mehetünk tovább?
Tételezzük fel, hogy eddig végigvett mindent, amit fent leírtam. Elolvasta a doktori dolgozatot a forgatókönyvírásról, regisztrált a Celtx ingyenes szekciójába, és a program segítségével szabványos formába öntötte a (rövidfilm)forgatókönyvét, majd - esetleg előtte - lefordíttatta angolra és elindult egy külföldi forgatókönyvíró-pályázaton - és nem nyert. Ne essen kétségbe, még nem veszett el (teljesen) a fordításba ölt összeg! Ajánlok egy olyan külföldi pályázatot, ahol akkor is indulhat, ha más pályázatokon már indított, de ott nem nyert forgatókönyvvel pályázna:
Az Amazon (ugye, ismerős a név?) Studios állandó és ingyenes pályázata az alábbi linken található:
Mielőtt regisztrálna a fenti honlapon, tudnia kell, hogy az Amazon jelenleg csak eredeti - tehát Ön által kitalált/megírt - mozifilm- vagy sorozat-forgatókönyveket vár (ez utóbbi lehet drámasorozat vagy gyerekeknek szóló sorozat), de - ha jól tudom - a beadandó forgatókönyveknek az Amazon saját forgatókönyv-szerkesztő programjával, az Amazon Storywriter-rel kell készülniük (vagy legalábbis abba kell átmásolni/feltölteni a máshol készített anyagot). Sebaj, ez is ingyenes, és még egyszerűbb, mint a Celtx. Viszont az itt elkészült forgatókönyv a PDF-be való mentéskor nem ismeri fel például az "ő" betűt (szemben a Celtx-szel, ezért is említettem meg a Celtx-et hamarabb). Mivel az Amazon Studios-hoz csak angol nyelvű forgatókönyveket adhatunk le, így ez itt nem fog problémát jelenteni, nyugodtan dolgozhatunk (angolul) az Amazon Storywriter-rel:
https://storywriter.amazon.com/
Nos, én éppen itt tartok. Ha valakinek a fentiekkel kapcsolatos kérdése/megjegyzése van, az küldjön nekem e-mail-t a david.attila@freemail.hu címre, vagy írjon hozzászólást ehhez a poszthoz.
És igen, én megértem Önt is, hogy a forgatókönyvírás helyett inkább a pecázást választja. Az is szép hobbi...